In de pijplijn voor volgend seizoen zit een grote upgrade van de match engine, zoals we ook aan het begin van dit seizoen hebben gedaan. De vorige upgrade had niet veel invloed op jou als manager, maar dat is bij deze zeker anders.
Ons doel met de komende upgrade is om de match engine meer balans te geven tussen de diverse formaties en teamonderdelen. We willen ook de interactie met de engine eenvoudiger maken, vooral als het gaat om wedstrijdorders.
In de praktijk zal dit betekenen dat je meer formaties kunt maken dan voorheen, en ook zal de kracht van de middenvelders minder groot worden. Ook komen er veranderingen in de ervaring met en verwarring over formaties, en ook wat kleine aanpassingen in de bijdrage van spelers.
Voor iemand die niets heeft met formaties op een schoolbord lijkt het misschien een beetje op nerdy voetbalgedoe. Maar voor mij (en ik denk voor velen van jullie) zit er magie in die drie getallen. Ze zeggen iets over hoe een team zich heeft voorbereid, welke bedoelingen ze hebben en ook welke maatregelen ze hebben getroffen om de sterke kanten van hun tegenstanders te bestrijden.
Wat ook zo mooi is, is dat er niet één formatie is die sterker is dan alle andere. De ene tactiek kan een perfect recept zijn tegen een bepaalde tegenstander, maar helemaal niks tegen een andere. Wat pas belangrijk is, is wat je met die nummers doet. Dat is wat wij ook willen dat jij ervaart als je Hattrick speelt.
Onze visie doen uitkomen Zoals we al zeiden in het artikel over onze visie op het spel van afgelopen zomer: we willen de match engine beter in balans brengen en vereenvoudigen. Dat zal bovenstaand gevoel vergroten, maar het zal ook de focus op je team vergroten, bijdragen aan de competitie, meer wegen brengen naar succes, en het zal de keuzes die je maakt eenvoudiger maken om te begrijpen en uit te voeren (oh, voor als je het vergeten was: dit zijn ook onze ontwerpprincipes).
Dus dat is wat je volgend seizoen krijgt: een beter uitgebalanceerde match engine die tegelijkertijd makkelijker te beheersen is. Alle details over de wijzigingen zullen ruim op tijd voor de release openbaar gemaakt worden, maar er is wel een aantal dingen waarvan we willen dat je ervan op de hoogte bent, voor het zover is:
Over de bijdrage Op dit moment is 3-5-2 veruit de meest gebruikte formatie, vooral omdat je zo je middenveld op maximale sterkte kunt brengen, en tegelijkertijd ook nog een goede aanval en een redelijke verdediging kunt hebben. Ook als je een andere formatie kiest, is het spelen met drie centrale middenvelders meestal een goed idee om een kans te maken in je wedstrijd.
Wij willen een meer divers gebruik van formaties stimuleren. Door ruimte voor diversiteit te creëren, zullen de tactische en strategische opties ook toenemen, wat op zijn beurt weer een hoop zal bijdragen aan het spel. Om dat te bereiken en om managers te motiveren andere opstellingen te gebruiken, moeten we de kracht van de middenvelders verminderen, vooral wanneer er drie opgesteld staan. Dat is dus ook wat deze upgrade zal doen.
In essentie zal een enkele centrale middenvelder na de upgrade even goed zijn, bij twee zal het effect iets minder zijn en bij drie nog wat minder. Dit geldt ook voor andere spelers in een centrale positie (verdedigers en aanvallers), maar bij deze spelers zal een enkele centrale speler iets meer bijdragen dan in het verleden; twee centrale spelers zullen even goed zijn als nu. Drie zullen iets minder zijn dan nu, maar de afname is minder sterk dan bij de centrale middenvelders.
Er zullen ook wat wijzigingen zijn in de bijdrage van bepaalde spelerstypen. Houd in ieder geval rekening met de volgende:
- Vleugelaanvallers, vleugelverdedigers en aanvallers zullen iets meer gebruik maken van hun vleugelvaardigheid. - Technische verdedigende aanvallers zullen minder gebruik maken van hun passingvaardigheden door het midden, maar iets meer op de vleugels.
Met betrekking tot formaties In deze upgrade zijn ook veranderingen inbegrepen op het gebied van opstellingservaring en verwarring. In essentie betekent dit dat het gemakkelijker is om opstellingservaring op te doen en te behouden, maar deze speelt ook een grotere rol als het gaat om verwarring. Bovendien:
- kun je opstellingservaring krijgen voor alle mogelijke formaties (2-5-3, 5-2-3 and 5-5-0 zullen worden toegevoegd); - zal het niet mogelijk zijn om extreme opstellingen (meer dan drie centrale verdedigers, middenvelders en aanvallers) te gebruiken; -zal 4-4-2 worden behandeld als elke andere formatie.
Kinderen eerst Deze upgrade zal later dit seizoen worden geïntroduceerd bij de jeugdelftallen. Dit geeft ons de mogelijkheid om eerst een aantal weken te testen of de nieuwe match engine werkt zoals 'ie bedoeld is. Bovendien geeft het jullie ook de gelegenheid om de nieuwe engine uit te proberen.
We hopen dat we de nieuwe engine tijdens de laatste vriendschappelijke wedstrijden van dit seizoen ook kunnen inzetten voor je hoofdteam (een langere testperiode is voor deze teams helaas niet mogelijk, want we kunnen de oude en de nieuwe engine niet naast elkaar gebruiken). Bovendien zou het ook betekenen dat we de halve finale en de finale van de Wereldbeker opnieuw zouden moeten plannen.
Dat is het voor nu. Meer nieuws volgt wanneer we de nieuwe engine gaat testen met de jeugdteams.
thedarkgift Beheerder
Aantal berichten : 1583 Teamnaam : Vampires Fc Reeks : III.4 Land : Nederland Trainingsvorm : Vleugelspel Registration date : 07-09-09
Ziet er goed uit, ben ik wel blij mee als verdedigen-trainer. Speel nu 4-4-2 en dat lijkt relatief gunstiger te worden. En hoef dan wellicht niet meer met 3 centrale mids en 1 vleugel te spelen maar gewoon met 2 mids en 2 vleugels.
thomaapje Goddelijk
Aantal berichten : 5527 Leeftijd : 36 Teamnaam : FCMF Reeks : #5 in V.229 Land : Nederland Trainingsvorm : Verdedigen Registration date : 26-08-08
Beste opstelling: 2 wingbacks met vleugelspel, 1 centrale verdediger met positiespel, 2 vleugelspelers en 2 middies, 3 tDFW's.... 3-4-3 dus.
Het lijkt me dat het dan ook relatief belangrijker/aantrekkelijker wordt om vleugelspelers met veel positiespel te hebben en die naar het midden te laten spelen? Middenveldratings blijven immers beslissend voor het creëren van kansen, alleen wordt het onaantrekkelijk gemaakt om hoge middenveldratings te krijgen d.m.v. 3 centrale mids. Dus wordt het gebruik van vleugelspelers met positiespel die naar het midden spelen (en aanvallende centrale verdedigers met positiespel, en verdedigende spitsen met positiespel) aantrekkelijker. Klopt die gedachtegang?
pvd Buitenaards
Aantal berichten : 2491 Leeftijd : 44 Teamnaam : Curly Kickers Reeks : III.2 Land : Nederland Trainingsvorm : Passen Registration date : 22-08-08
3-5-2 formidabel, qua ervaring ook gestegen? Max was altijd uitstekend toch
Ja, max = uitstekend
Maar je kan ze tot formidabel maken als buffer
mijn 3-5-2 staat zelfs op uitmuntend nu, dus de buffer is nog groter. Vanwege deze aanpassing ben ik gaan experimenteren met 3-4-3. Helaas zakt 4-4-2 nu ook als je dit niet meer speelt. Ik ga proberen om naast 3-5-2, met name in de friendlies 3-4-3 en 4-4-2 op peil te houden. Volgens HT moeten we 3 opstellingen goed kunnen gebruiken. Dit doe ik met name om wat tactischer te kunnen spelen en m'n tegenstanders dus wat meer te verrassen i.p.v. steeds maar standaard 3-5-2 te spelen. Zo ben ik anders veel te voorspelbaar. Bijkomend voordeel is dat ik mijn vleugelspeltraining hiermee gewoon optimaal blijf trainen en als het dus nodig is meer nadruk te leggen op verdediging (4-4-2) of aanval (3-4-3) en niet al te veel in te leveren op mijn middenveld.
mzo Utopisch
Aantal berichten : 4007 Teamnaam : Senna United 08 Reeks : IV.18 Land : Nederland Trainingsvorm : Passen Registration date : 28-08-08
Ja, max = uitstekend
mijn 3-5-2 staat zelfs op uitmuntend nu, dus de buffer is nog groter. Vanwege deze aanpassing ben ik gaan experimenteren met 3-4-3. Helaas zakt 4-4-2 nu ook als je dit niet meer speelt. Ik ga proberen om naast 3-5-2, met name in de friendlies 3-4-3 en 4-4-2 op peil te houden. Volgens HT moeten we 3 opstellingen goed kunnen gebruiken. Dit doe ik met name om wat tactischer te kunnen spelen en m'n tegenstanders dus wat meer te verrassen i.p.v. steeds maar standaard 3-5-2 te spelen. Zo ben ik anders veel te voorspelbaar. Bijkomend voordeel is dat ik mijn vleugelspeltraining hiermee gewoon optimaal blijf trainen en als het dus nodig is meer nadruk te leggen op verdediging (4-4-2) of aanval (3-4-3) en niet al te veel in te leveren op mijn middenveld.
Slim hoor inderdaad
thomaapje Goddelijk
Aantal berichten : 5527 Leeftijd : 36 Teamnaam : FCMF Reeks : #5 in V.229 Land : Nederland Trainingsvorm : Verdedigen Registration date : 26-08-08
hebben ze bij HO de formules voor teamratings al wel aangepast dan? Ik werk zelf met Tomattrick en daar zijn net de formules aangepast. Deze zijn nog niet geheel correct, maar naarmate ze meer data verzamelen zal de betrouwbaarheid gaan verbeteren. Ze zijn daar continu achter de schermen bezig met het verbeteren van het programma.
mzo Utopisch
Aantal berichten : 4007 Teamnaam : Senna United 08 Reeks : IV.18 Land : Nederland Trainingsvorm : Passen Registration date : 28-08-08
Ja, max = uitstekend
hoe ga je in je huidge selectie de extra spits (3-4-3) of extra verdediger (4-4-2) op vangen dan?